Shenzhen története meglehetősen új. Bár ma már egyike a legnagyobb kínai metropoliszoknak, a kínai reform és nyitás hívta életre, miután itt alakították meg az első különleges gazdasági övezetet 1980-ban a kapitalista fejlődés kísérleti laboratóriumaként. Erről itt már egyszer írtam bővebben.
A fejlődéssel és a benépesüléssel párhuzamosan a közösségi közlekedés fejlesztését is át kellett gondolni. Már egy 1983-as szingapúri tanulmányút után felmerült egy könnyűmetró ötlete, ennek céljából helyenként helyet is hagytak ennek a felszíni vonalnak a kiépítésére.
Hamar világossá vált, hogy nehézmetróra lesz szükség, s a 90-es évek elején el is nyerték a kormányzati támogatást a projekthez. Egy kisebb szünet még közbeszólt, amikor három kínai nagyváros (Peking, Shanghai és Guangzhou) kivételével felfüggesztették a metrófejlesztéseket, de végül 1999-ben megkapták a beleegyezést.
2004-ben így át is adták a metró első két vonalának első szakaszát, a kínai városok sorában hatodikként, s azóta ezt sikerült egy hatvonalas, 230 kilométeres hálózattá fejleszteni.
A metró jelenlegi hat vonala
Idén nyáron adták a 11-es, reptéri vonalat, aminek egyedi jellegzetessége, hogy business szerelvények is közlekednek rajta, háromszoros áron.
Ugyancsak idén nyitnak meg még két vonalat, a 7-es és 9-es metrót is. Gyakorlatilag már készen vannak, az utolsó simításokat végzik, s várhatóan október 28-án veheti majd őket birtokba a nagyközönség.
A közlekedési térképeken, az összes állomáson jelzett átszállási kapcsolatokon már szerepel ez a két új vonal is, egyelőre jelezve, hogy még nem üzemelnek.
Az új vonalakkal már 285 km hosszú lesz a rendszer, amivel világviszonylatban is a 8. legkiterjedtebb hálózatot mondhatják magukénak - jelenleg a 9. helyen állnak, a szomszédos Guangzhout most beelőzik, s így Kínában is felkerülnek a dobogó legalsó fokára.
A dolognak persze még nincs vége. 2020-ig még befejeződik a metróbővítés jelenlegi, harmadik szakasza, s a soron következő, negyedik szakaszt is 2022-re tervezik befejezni (bár miután a jelenlegi is csúszik 3-4 évet, számolhatunk a következő évtized közepével).
A hármas szakasz befejezése után így fest a hálózat. Egyúttal megtekinthető rajtuk az egy hónap múlva átadandó 7-es és 9-es vonal is.
A mostani, harmadik szakaszban még 3 új vonal, s 7 meglévő bővítése zajlik, a negyedikben pedig négy bővítés mellett hét vadiúj vonal szerepel.
Ha ezeket is legyártják, a shenzheni metró a világon is könnyen dobogós lehet majd.