Liping 2016.02.07. 08:13

Ma éjjel beköszönt az újév

Az évente változó dátumra eső, holdjáráshoz igazodó holdújév február 8-án köszönt be idén.

 

A nagy robbantgatós, tüzijátékos mulatozás ma éjjel zajlik, itt, Sabahban is lesz benne részünk. Az egész város tele van lampionokkal, boldog újévet feliratokkal, s tegnap már sárkányok is randalíroztak az utcákon.

 

 

 

 

A blog minden olvasójának boldog újévet kívánok!

Címkék:utazás malajzia újév sárkány holdújév sabah kota kinabalu 1 komment

Liping 2016.02.06. 08:18

Sapi, egy igazi édenkert

Tegnap ellátogattunk Sapi szigetére, a Kota Kinabalu melletti Tunku Abdul Rahman névre hallgató tengeri nemzeti park egyik gyöngyszemére. Egész pontosan öt szigetet fed le a park, a meglátogatott Sapi mellett a legnagyobb Gaya továbbá Mamutik, Manukan és Sulug szigeteket.

 map-tunku-abdul-rahman-national-park-big.jpg

Ahogy arról már írtam, Borneó nem igazán alkalmas a strandolásra, a part nagy része mangrove. A szigetek ellenben mintha csak erre lettek volna megalkotva. Mivel nemzeti park, így a turizmus szabályozott keretek között zajlik. KK kikötőjéből, Jesselton Point-ból reggel 8-tól cirka délután 4-ig járnak hajók, de legkésőbb 5-ig el is kell hagyni a park területét. Nincsenek szálláshelyek, kivéve Gaya és Manukan szigetét, a park hatóságától beszerezhető engedéllyel van lehetőség sátrazni, ha valaki mindenképp a szigeteken szeretné tölteni az éjszakát.

 

A viteldíj Sapira fejenként 31 ringgitbe fáj, ezért vissza is hoznak. Kell továbbá belépőt fizetni a nemzeti parknak is, ez külföldi felnőtteknek további 10 ringgit. Ha valaki egy adott napon több szigetet is felkeresne, akkor ez a belépő érvényes mindegyikre, úgyhogy az adott napon a park felé nincs további költség.

 

wp_20160205_09_45_01_pro.jpg

wp_20160205_10_12_52_pro.jpg

Sapi meglehetősen kicsinyke sziget, egy fél óra alatt bejárható. A kikötő melletti két strandon rendesen kiépített infrastruktúra várja az utazót, éttermek, öltözők, nyilvános mellékhelyiségek, bolt, vízimentők, s homokos, kőmentesített, bólyákkal kijelölt fürdőhelyek. A látogatók zöme nem is megy tovább, így frekventáltabb időszakokban meglehetősen zsúfolt tud lenni. Tegnap épp nem volt veszélyes, de azért nem volt meg az elhagyatott, festői part érzése. 

wp_20160205_10_31_36_pro.jpg

wp_20160205_14_20_29_pro.jpg

wp_20160205_14_20_14_pro.jpg

wp_20160205_13_41_04_pro.jpg


Szerencsére egy kis gyaloglással további két, elzárt, a helyiek jelentős része által sem ismert titkos part is létezik Sapin, ehhez egy-egy köves partszakaszon kell átverekednie magát az embernek.

wp_20160205_10_40_55_pro.jpg

wp_20160205_10_41_00_pro.jpg

Az elsőtől nem voltunk túlságosan elájulva, mert idáig még legalább 20-an átmásztak, s a meglehetősen aprócska strand így meglehetősen zsúfolt volt. Mentünk hát tovább. Egy újabb öt percnyi sziklákon, köveken való küzdelem után megérkeztünk az édenkertbe. A festői fövenyen mindössze két ember volt, a víz pedig már a parttól néhány méterre tele volt korallal. Később ugyan még felbukkant 3-4 ember, de nyugodtan mondhatni, hogy saját trópusi tengerpartunk volt.

wp_20160205_10_48_22_pro.jpg

wp_20160205_11_30_38_pro.jpg

wp_20160205_10_49_48_pro.jpg

wp_20160205_11_40_29_pro.jpg

wp_20160205_12_36_14_pro.jpg

Sapi túltesz Thaiföld szigetein. A part gyönyörű, a víz kristálytiszta, átlátszó, s ami a legnagyobb pluszt adja, az a szigeteket borító buja dzsungel. A fövenyek legfeljebb néhány méter mélyen húzódnak, utána már az erdő jön. Szerencsére kialakított ösvények is átszelik, így ezeken könnyű haladni.

 

wp_20160205_13_00_21_pro.jpg

wp_20160205_13_01_16_pro.jpg

wp_20160205_13_01_20_pro.jpg

wp_20160205_13_01_47_pro.jpg



Sapi gyorsan emelkedik, így a tetőről remek kilátás és kiváló fotótémák kerülnek elénk.

 

 

wp_20160205_13_04_02_pro.jpg

wp_20160205_13_04_11_pro.jpg

wp_20160205_13_05_28_pro.jpg

wp_20160205_13_05_36_pro.jpg


Sapi él is. Az elzárt partszakaszokon rákok tömkelege, de láttuk a vízben a korallokon túl rengeteg halat és még tintahalat is. Ugyancsak a sziget lakója az akár kétméteresre megnövő igen rémisztő megjelenésű varánusz is. A komodóihoz hasonlatos, de szerencsére nem veszélyes, legfeljebb akkor harap, ha nem hagyunk neki más választást.

 

wp_20160205_11_42_26_pro.jpg

wp_20160205_13_32_17_pro.jpg

wp_20160205_13_32_37_pro.jpg

Sapi elképesztően gyönyörű. Ha Sabah-ban jártok, semmiképp ne hagyjátok ki. 

Címkék:utazás malajzia varánusz borneó sapi sabah kota kinabalu 7 komment

Liping 2016.02.04. 12:50

Sabah

Malajzia két részre osztható, Nyugat- és Kelet-Malajziára. Előző a Maláj-félszigeten, az Indokínai-félsziget déli nyúlványán fekszik, Thaiföldtől délre. A valamikor Malajának hívott részen él a lakosság zöme, ott található a főváros, Kuala Lumpur és elsősorban erre a részre gondol mindenki, ha Malajziáról beszél.

 malaysia_map.jpg

Kelet-Malajzia Borneó szigetének északi részén terül el, Nyugat-Malajziától több száz kilométernyi tenger által elválasztva. Borneó hatalmas, a bolygó harmadik legnagyobb szigete. Három ország, Indonézia, a törpeállam Brunei és Malajzia osztozik rajta.

 

Ez az első látásra is feltűnően szedett-vedett államszövetség jelen formában a briteknek köszönheti a létét, akik gyarmatosították Malaját (a déli csücsöknél fekvő szigetállammal, Szingapúrral együtt), s Borneó északi felét is. A függetlenedés után így adta magát, hogy a volt brit kolóniák egy államba tömörüljenek. Szingapúr rövidesen elhagyta az államszövetséget, Brunei pedig eleve nem is csatlakozott, a nyolcvanas évekig brit uralom alatt maradt.

 

Kelet-Malajzia merőben eltér a nyugati résztől. Ritkán lakott, javarészt dzsungel borította vidék páratlan állatvilággal. Két szövetségi állam alkotja: nyugaton Sarawak (ejtsd: szárává), keleten pedig Sabah (ejtsd: szábá). Bár Malajzia részét képezik, történelmileg semmi közük a szárazföldi részekhez, s nagy fokú autonómiával rendelkeznek. A helyiek védelmében a nyugat-malajziak nem költözhetnek keletre, s szigorú idegenrendészeti szabályok vonatkoznak rájuk, a látogatásuk a külföldiekhez hasonlóan időben limitált keretek közé van szorítva.

 

maps-of-sarawak1.jpg 

 

Sabah és Sarawak egyaránt önálló határőrizetet tart fenn, egyikből a másikba, vagy a nyugati részekből való utazáskor külön-külön pecsételnek az útlevélbe. Most Sabah-s pecsétet kaptunk, de egy Sarawak nyugati felébe való közúti utazás (amely az úthálózat és az országhatárok sajátosságai miatt Brunei kétszeri érintésével is együtt jár) a már beszerzett itteni mellett további öt pecséttel járna (- visszaútra szintén).

 

wp_20160204_19_37_56_pro.jpg

 

Míg a malajziai olajkitermelés központja Sarawak, Sabah kevésbé iparosodott, s a Borneóra irányuló turizmus központja. A székhely, Kota Kinabalu nagyváros, mintegy hatszázezer ember lakja, a sarawak-i Kuching után a sziget második legnagyobb települése. A város jellegge ennek ellenére kellemes, s főleg a kínai magasépületek után barátságos, családias, legfeljebb 4-5 emeletekkel. A forgalom is visszafogott, s a levegő is tiszta. Brit kolóniaként baloldali közlekedés van, az üzemanyagárak pedig eszméletlenül nyomottak. 1 liter benzint fajtától függően 1.3-1.9 ringgit között mérnek, vagyis az olcsóbbak még száz forintba sem kerülnek.

 wp_20160203_17_03_23_pro.jpg

A lakosság összetétele vegyes, amiben nagyon elüt Nyugat-Malajziától az az indiaiak hiánya. Itt KK-ban egyáltalán nincsenek, vannak helyettük viszont helyi dajakok, borneói őslakosok. A malájoknál némileg sötétebb bőrűek, s feltűnően nem muszlimok. A népek zöme természetesen maláj, de mintegy egynegyedük itt is kínai, akik nagyon szépen beszélik a mandarint. A feliratok is tanúskodnak a multikultiról: a maláj mellett a legtöbb helyen kínaiul is kinn van minden, ahogy az angol is sűrűn előfordul. Nyugat-Malajziától eltérően sokkal jobban beszélik az angolt, bár ebbe belejátszhat, hogy KK turistaövezet.

 wp_20160203_06_53_32_pro.jpg

Nyugat-Malajziától nem voltam elbűvölve, de Sabah határozottan barátságos hely. Az árak nagyon kellemesek, a kínai árakhoz hasonlóak, importcikkek terén pedig nagyságrendekkel olcsóbb, mint Kína. Belejátszhat ebbe a mindössze 6%-os ÁFA is.

jungle-borneo.jpg

Sabah-i dzsungel (fenn), a kicsivel több mint 4000 méteres Mt. Kinabalu emblematikus csúcsa (lenn)

mount-kinabalu-national-park-54276.jpg 

 

Sabah-ba el kell látogatni, ha van rá lehetőség. Sokkalta inkább ide kell jönni, mint Malajába. 

Címkék:utazás malajzia sabah kota kinabalu 2 komment

Liping 2016.02.03. 18:29

Az út és az első nap és a program

Délután 5-kor indultunk el wuhani otthonunkból, hogy némi tömegközlekedés árán kicsivel 7 után megérkezzünk a hankoui vasútállomáshoz. Bár majdnem éjfélkor indult a gépünk, az utolsó reptéri busz 8:05-kor indul el Hankouból, így nem késlekedhettünk. Kényelmesen kigurultunk a reptérre, ahol tíz óráig a belföldi terminálon múlattuk az időt. Ez utóbbi lényegesen komfortosabb, normális, modern reptérre emlékeztet, míg a minimális forgalommal működő nemzetközi terminál nem annyira nagy élmény.

 

wp_20160202_20_02_23_pro.jpg

 

Gyorsan átvergődtünk a csekkoláson és a reptéri ellenőrzésen, majd hamarosan be is szállhattunk a gépbe. Mintegy negyedórás előnnyel szálltunk fel a menetrendhez képest, így már hajnali 3:50-re megérkeztünk Kota Kinabaluba.
Az első reptéri busz csak nyolckor indul (viteldíj 5 ringgit), így volt egy kis időnk, de ez így kényelmes volt. A reptéren hűvös klíma, odakinn óriási páratartalom, és éjszakai 25 fok volt, pont ideális a kínai hidegek után.

 

wp_20160203_06_52_53_pro.jpg

Napfelkelte a reptéren, háttérben a Mount Kinabalu 4000 méteres csúcsa

 

A szállást könnyen felderítettük, utána bevásároltunk a szükséges, kézipoggyászként gépre nem felvihető kozmetikumokból, majd aludtunk egy pár órát.
A készpénzfelvétel minden probléma nélkül megvalósult a reptéren, a három ATM-ből kettő is szerette az Unionpayt.

 

wp_20160203_17_03_15_pro.jpg

wp_20160203_18_00_34_pro.jpg

 

A szállásunk eléggé kezdetleges, cserébe viszont csak 45 ringgit egy szoba egy éjszakára, s folyosói, közös mellékhelyiség és fürdő van. Van viszont a recepción hűtő, mosógép, használható konyha, szóval lényegében minden, amire egy fapados utazónak szüksége lehet.

Amennyire eddig megállapítható, a városközpont elég könnyen bejárható, s minden könnyedén elérhető. A Jesselton Point-nak nevezett kikötő is csak 5 perc sétára fekszik, onnan járnak a hajók a környező jó helyekre, pénteken mi is onnan indulunk útnak.

 

wp_20160203_09_08_46_pro.jpg

wp_20160203_16_57_05_pro.jpg

wp_20160203_16_57_09_pro.jpg

 

A part ugyanis Borneón ritkán használható strandolásra. Van néhány megfelelő partszakasz, egy nagyobb sétány itt KK-ban is, s elég felkapott a part Borneó csücskén, Kudat környékén is (ide eredetileg mentünk volna, de most kimarad), de javarészt mangrove borítja. Nem úgy a kis környező szigetekét. Jesselton Pointból negyed-fél órán belül elérhető négy sziget is, amelyek meseszépek. Az igazán festőinek tűnő Sapi lesz a pénteki célpont, de feltehetően nem ez lesz az egyetlen, ahová elnézünk.

 

A sepiloki orángután-menedék sem lesz a csökkentett program része, helyette egy KK melletti rezervátumot keresünk majd fel, ahol orángutánok, borneói orrszarvúk, hosszúorrú majmok és borneói törpeelefántokat is láthat a közönség - lényegesen kevésbé naturális körülmények között.

 

Iszonyat meleg van... De nem panaszkodom, nagyon is jól esik! Jó itt. Úgy érzem, én és Sabah nagyon jól megleszünk.

 

(Képek majd utólag. Nem nagyon akarnak felmenni...)

(update: már vannak képek is!)

Címkék:utazás malajzia borneó sabah kota kinabalu Szólj hozzá!

Liping 2016.02.02. 21:30

Végre Borneón!

Eseménytelen, problémamentes repülést követően megérkeztünk Kota Kinabaluba. Meleg van, mint állat! Még így hajnali fél 5-kor is. Juhé!

Címkék:malajzia kirándulás kota kinabalu Borneó 2 komment

Liping 2016.02.01. 10:00

A wuhani metró tovább bővül - más városokban sem áll le a fejlődés

Egész korrekt határidők körvonalazódnak az idei metróbővítgetések terén. A lista ugyan valószínűleg nem véges, de a már meghirdetett átadási időpontok is arról tanúskodnak, hogy az erre fogékony közönség 2016-ban sem fog unatkozni.

 

Lakóhelyem, Wuhan sem marad ki a sorból, bár ennek gyakorlati hasznát csak akkor fogom megtapasztalni, ha a szerződésem lejárta után még visszatérek a nagyvárosba - ez egyelőre összhangban van a terveinkkel.

Az itteni metró gerincét a másodjára átadott, 2-es számmal jelölt vonal képezi, amely átszeli a Jangcét, s egyúttal összeköttetést nyújt Wuhan két nagy városrésze, az északi parti Hankou, s a déli Wuchang között. 2017 végére lesz még két vonal, amely ugyancsak a két városrész között halad, de egyelőre ez az egyetlen. Utasforgalma lényegesen nagyobb a másik három működő vonalénál, s így a helyi tömegközlekedés legfontosabb eleme.
Déli vége a blogon sűrűn emlegetett Optics Walley téren van, ebben az irányban egyelőre még nem is hosszabbodik (bár számunkra előnyös lenne), majd csak az évtized végére ígérik, hogy egészen a Gaoxin Liuluig, vagyis a sulitól cirka fél kilométerre lévő helyi piac (szintén volt róla bejegyzés) sarkáig kiépítik.
Az északi hosszabbítás a sürgetőbb, arra fekszik ugyanis a wuhani reptér, amely jelenleg egyáltalán nincs integrálva a városi tömegközlekedésbe. Az errefelé sem gazdaságos reptéri taxik mellett az egyedüli opció az, ha az ember a reptéri buszokat veszi igénybe. Ezek a város három-négy nagyobb pályaudvarát kötik össze a légikikötővel, a taxihoz viszonyítva olcsón, a helyijáratokhoz viszonyítva viszont elég borsos áron. A legközelebbi, így értelemszerűen legolcsóbb hankoui pályaudvarra járó busz viteldíja 17 yuant kóstál, míg ha lenne helyi busz, ott 2 yuan lenne a fizetnivaló. A Jangce déli partján lévő wuchangi pályaudvarra több mint 30 yuanért hordják a népet.

Ez az áldatlan állapot szűnik meg október 28-án, ugyanis a kettes metró ekkortól már egészen a reptérig fog közlekedni.

 

wuhan-metro-map.png

Az ábrán lilával jelölt 2-es vonal északi bővítését szaggatott vonallal jelzik. Október 28-ra megvalósul

 

Nem Wuhan az egyetlen hely az országban, ahol városi vasúttal javítanak a közlekedésen idén. Március 28-án a tengerparti Ningbo 1-es vonalát hosszítják meg, május 1-én pedig debütál Fuzhou és Dongguan város metrója is.

A helyi fejlesztésű (a Shanghaiban futónál lényegesen lassabb) maglevet április 1-én adják át Changshaban a reptér és az ottani déli pályaudvar között, közel 20 km-en, de ugyanitt egy új metró is elkezd járni június 1-én (egyes számra hallgató vonal).

Június 1-én nemcsak itt, hanem Tianjinben is új vonalat avatnak, utóbbiban a 6-ost, míg a hónap vége sem lesz eseménytelen: 28-án Guangxi tartomány székhelye, Nanning is belép a metrós városok sorába, 30-án pedig Chengdu és Shenzhen ad át 1-1 vadiúj vonalat.

 

A nanjingi 4-es vonal július 1-én jön, a Xi'anban fúrt vadiúj 3-as pedig szeptember 28-án. Október 1-én Zhengzhouban nyílik meg a kettes metró, ezt követi a már részletezett wuhani bővítés, az év végi dömping hivatalos időpontjairól pedig egyelőre még nem tudok semmi pontosat.

 

Ez az év sem lesz unalmas, annyi szent.

Címkék:kína metró wuhan Szólj hozzá!

A blogról

Közép-, Nyugat- majd Dél-Kína, Vietnám és megint Kína után Veve jelenleg az Ír-szigeten tengődik, de azért továbbra is igyekszik minden érdemlegesről beszámolni a blog hasábjain...

Utolsó kommentek

  • scal: @virágelvtárs: hát cirka 7 évvel később ellenkeznék veled, 2018-ban amikor én voltam kint az állam vakargattam a hihetetlen olcsó árak mellett, (én Zhengzhouba mentek ki kétszer) és lényegében úgy é... (2021.07.05. 22:40) Amiért jobb lenne örökre Kínában maradni 6. (?) - Árstabilitás
  • scal: Nagyon jó :) igazán kár hogy már nem írod a blogot, és még nagyobb baj hogy megkésve találtam rá, bár meg kell mondjam tök jó volt mindezt saját magam megtapasztalni. Egy varázslatos mesevilág ez. (2021.07.05. 18:17) Mire számíthat egy nyelvtanár Kínában ? - 1.
  • scal: Ez nagyon durva, amikor 2019 januárjában kint voltam ebből még csak a sárga, piros meg a narancs létezett. De imádtam metrózni :D Nagyban megkönnyítette volna az életemet ha legalább a zöld már léte... (2021.07.05. 17:45) A metróláz 2019-ben sem hagyott alább Kínában
  • scal: Szerintem kicsit túl lett misztifikálva. Alapvetően a camamber/pálpusztai sokkal büdösebb mégis eszik az emberek, mert finom. Én ezzel mikor először találkoztam rögtön a kedvencem lett, mert a sima... (2021.07.05. 17:26) Gasztro: büdös tofu
  • Drizari: Jól döntöttél. (2020.09.16. 12:01) Búcsú
  • Utolsó 20

Címkék

akszu (7) alaer (45) állatkert (5) angol (5) angoltanítás (5) árak (5) áram (8) bangkok (18) bank (5) bankolás (16) béka (8) beteg (18) blog (43) borneó (10) búcsú (5) budapest (6) bürokrácia (6) castlebar (28) changsha (11) chongqing (27) család (7) dalian (8) diákok (66) doha (12) drveve (21) egyetem (7) élet (279) eső (6) facebook (6) fengjie (194) férj (7) feszkó (8) fősuli (72) fűtés (6) gaszto (5) gasztro (93) guangzhou (9) határ (11) hazatérés (16) hazaút (14) hétvége (10) hideg (7) (6) hongkong (26) hubei (6) hülyeveve (9) humen (43) időjárás (23) internet (9) írország (37) kaja (74) kampusz (16) karácsony (9) katar (17) képek (9) kína (955) Kína (11) kína tartományai (8) kirándulás (12) költözés (14) komment (6) kórház (6) koronavírus (6) kota kinabalu (16) középsuli (37) közlekedés (14) krabi (11) ktv (7) lakás (9) lakhatás (15) laptop (7) magyarország (15) malajzia (34) melakka (6) metró (30) moszkva (5) munka (99) munkakeresés (7) munkavállalás (7) nha trang (52) nyár (8) nyaralás (5) nyelvsuli (24) oroszország (5) összegzés (6) ovi (10) pattaya (7) peking (16) pénz (10) pénzváltás (5) piac (5) qatar (12) repjegy (6) reptér (7) repülés (7) sabah (11) saigon (6) sanya (15) shanghai (9) shenzhen (148) sport (5) suli (11) szingapúr (11) szünet (14) tájfun (11) tanítás (50) tavasz (5) teknős (7) tél (9) telefon (6) tengerimalac (7) thaiföld (50) tianjin (6) tibet (7) trảng bom (5) ügyintézés (16) újév (7) ünnep (11) urumcsi (6) utazás (125) vacsi (6) város (17) vasút (15) vendégposzt (9) vietnám (6) vietnam (66) virágelvtárs (9) víz (5) vizsga (32) vizsgáztatás (6) vízum (9) vonat (12) wanzhou (7) wenzhou (7) wuhan (186) xianning (177) xinjiang (27) Címkefelhő
süti beállítások módosítása