Liping 2017.08.15. 06:14

Bubi? Ugyan...

A magyar fővárosban is képesek olykor értelmes dolgokat fejleszteni. Nem sűrűn, de előfordul. Ennek talán legjobb példája a Bubi, a közösségi biciklis szolgáltatás. Bár én soha nem használtam, mivel az üzembe helyezéskor már nem voltam a környéken, maga az ötlet jó, s a leírások alapján a kivitelezés is egészen jól sikerült.

 

bubi.jpg

 

A kerékpáros közlekedés fejlesztése nem csak Budapesten cél, a kínai városok sem kivételek. Csak amíg odahaza ez jelentős EU-s és közpénz költése mellett, s nem is kifejezetten profitorientált módon történik, itt, a kommunista piacgazdaság gond nélkül kezeli a helyzetet. Nem egy, nem kettő, de legalább öt különböző cég foglalkozik ezzel, akik egymás konkurenciái, s pusztán a felhasználók befizetéseiből prosperálnak. Pedig a szolgáltatás igencsak olcsó...

 

Mivel személyes tapasztalataim nem voltak a Bubi táján, így vettem a fáradságot, s utánaolvastam. Az infók alapján a bicikliket jeggyel vagy bérlettel lehet használni, s még ezen felül kell fizetni az aktuális használat után, amennyiben az egyhuzamban a fél órás időtartamot túllépi. A mozgástér is viszonylag korlátozott, a kerékpárokat csak a kijelölt dokkolóhelyeken lehet lerakni, s ezek hatósugara sem fedi le a fővárost.
Nézzük, hogy ezzel szemben miképp működik a helyzet errefelé.

 

A Bubihoz hasonlóan itt is letét fizetendő a járművek kölcsönzéséhez, ez azonban nem bankszámlás zárolást jelent, hanem - szolgáltatóktól függően - két-háromszáz yuan átutalását wechat-en vagy alipay-en keresztül. Ez a depozit aztán bármikor visszakérhető, ha már nem akarunk többet biciklizni. Ha ezt választjuk, úgy egy néhány perctől max. két órán át tartó időtartam alatt visszajön a pénz.
Itt is szükséges regisztráció, felhasználói azonosítás, ehhez azonban nem kell elmenni sehova. Kínaiaknak a saját név alatt vásárolt telefonszám (ezt kóddal ellenőrzik), név és a személyi igazolvány számának megadása elég ahhoz, hogy máris nekikezdhessenek, míg a külföldiek esetében egy egész csöppet macerásabb csak a dolog. Nekünk két fényképet is mellékelni kell az autentikációhoz, egyet az útlevél képes oldaláról, egyet pedig rólunk az útlevelet tartva. Ezt hús-vér emberek ellenőrzik, így akár egy órába is telik, mire hitelesítenek.

 

Ha ez megvan, mehetünk biciklizni. Itt azonban nincsenek dokkolóhelyek. Minden biciklis szolgáltatónak saját appja van (illetve a Mobike nevűt már integrálták a wechat-be is, az külön app nélkül használható), azt megnyitva térképet kapunk, ahol azonnal láthatóvá válnak a környéken fellelhető szabad kerékpárok. Ezeket ugyanis a használat végeztével bárhová le lehet rakni (néhány irányelv figyelembe vételével - a GPS miatt föld alá pl. nem, s zárt, nem nyilvános helyekre sem). Az appos térkép tanúsága alapján gyakorlatilag mindenhol találni bicajokat az utak mentén, s ez marha kényelmes.

 

_20170814_203533.jpg

A közvetlen közelünkben található Mobike-os (fenn) illetve ofo-s (lenn) kerékpárok. Nem lakunk központi helyen, a Mobike-os pöttyök 50 méteres körzetet jelölnek.
_20170814_203624.jpg

 

 

Ha találtunk egy szimpatikus járgányt, úgy az app segítségével csak be kell szkennelni a járműn lévő QR-kódot, s már fel is old a zár. Vagy az ofo esetében egy négyjegyű kódot kapunk, amit manuálisan kell lepötyögni a zár mellé szerelt számlapon.
Ha végeztünk, csak le kell parkolni valahol, s manuálisan visszazárni. Ezzel véget is ér a használat, s tovább nem is számláznak. 

 

mobike2.jpgMobike feloldása folyamatban (fenn), az ofo-val ugyanez lenn

ofo.jpg

 

Mivel a népek jellemzően képesek nem túl racionálisan gondolkodni, az össze-vissza parkolás jelent kihívásokat. A cégek persze összeszedegetik a járműveket, s igyekeznek a nagy csomópontokban többet tartani belőlük, s különböző módokon "jutalmazzák" a kerékpárok szabálytalan elhelyezését is. Egyik-másik app ehhez krediteket használ. A felhasználók egy neutrális számmal indulnak az elején, ami szabálytalanságok esetén gyorsan csökken, míg a szabályos használat esetén lassan emelkedik. Bizonyos kreditszám alatt háromszoros áron lehet csak a biciklit bérelni.
Ugyancsak lehet jelenteni az appok segítségével a sérült, rongált, szabálytalan helyen parkoló bicajokat. Mivel a felhasználók személye a regisztráció alapján visszakövethető, nagyobb szabálytalanságok esetén csúnya, drága büntetésekkel is szankcionálnak. 

 

 

Mert ide se jegy, se bérlet nem kell, csak a tényleges használatért kell fizetni. Óránként 1 yuant. Vagyis cirka 42 forintot. A fizetés az appok felületén, a saját, előre feltöltött pénztárcájuk tartalmából történik. A feltöltést pedig ugyanúgy okostelefonról, wechat-es pénztárcával vagy alipay-jel megoldhatjuk. 

Egy dologban azért többet tud a Bubi, ezt el kell ismernem. Itt egy ember egyszerre csak egy kerékpárt bérelhet. Helyiek esetében, akik közül mindenki rendelkezik wechat-tel vagy alipay-jel, ez nem probléma. De nálunk például férjemnek nincs se kínai száma, se kínai bankszámlája, se kínai wechat-es pénztárcája. Sajnos az én regisztációmmal neki nem tudunk még egy bicajt feloldani, amíg az elsőt vissza nem zárjuk. De szerencsére van megoldás, mivel legalább öt szolgáltató van. Amíg én Mobike-olok, ő OFO-s kerékpárt használ.

 

mobike.jpg

Mobike-os és ofo-s kerékpárok forgalmasabb helyen szépen elhelyezve.

ofo2.jpg

Címkék:kína kerékpár bicikli bérlés bubi mobike ofo 5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szecsuan.blog.hu/api/trackback/id/tr3312749328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsImi 2017.08.17. 19:19:29

Amerre én jártam, és használtam a közösségi kerékpárt (Hangzhou, Lanzhou) dokkolóállomások voltak, és a közösségi közlekedéshez használt mágneskártyával tudtuk vinni a bringákat. Ezek még a klasszikusabb elven működnek tehát, egy óra ingyenes, utána kell csak fizetni, és le lehet zárni állomáson kívül is, de addig ketyeg az óra. A fent részletezett mobil elv viszont itthon is segíthet az állomásoktól, mint esztétikai tényezőktől, és mint fenntartandó objektumoktól tartó önkormányzatoknak a közbringa mellett dönteni. Ehhez viszont szükség lenne egy megbízható és könnyen kezelhető informatikai háttérre.

Liping 2017.08.19. 17:36:01

@CsImi: Nem jártam még ezekben a városokban sajnos, így erről személyes tapasztalatom nincs, de - különösen ha integrálták őket a helyi tömegközlekedési kártyás rendszerbe - valószínűleg a városok saját beruházásairól van szó. Ezek az újhullámos kerékpáros szolgáltató
k piaci alapon működnek, saját pénzükkel játszanak.
A legnagyobb előny amúgy tényleg a dokkoló állomások

Liping 2017.08.19. 17:36:40

@CsImi: hiánya, vagyis h bárhová lerakható a bicaj.

Hattori Lazlo 2017.09.26. 11:37:42

Annyit azért megjegyeznék hogy bár elsőre kibogozhatatlan és értelmezhetetlen a bubi rendszere, a valóságban egy 12ezer forintba kerülő éves szerződésért (féléves az 8 ) lehet használni a bubit amennyit akarom, mivel a fél órát azért nehéz túllépni, főleg hogy ha bicajt cserél az ember akkor újraindul.. de ha túllépi is, a 12ezerért kap egy keretet amit lebicajozhat, nekem még nem sikerült :) és ugye nem 1 hanem 4 bicaj... és az sem rossz hogy csak bedobom a bubit a dokkolóba és már megyek is... felvételkor is csak rádobom a plasztikkártyát, beolvassa és szedem ki a bicajt.. és tudom hogy hol találok állomásokat, nem kell kajtatni, nopláne ha többen megyünk egyszerre...
nem mondom hogy nincsenek előnyei a kínai rendszernek, és egész jó lenen akár több szolgáltató itthol, de a bubi igazából nagyon könnyen kezelhető dolog, én sokat használom :)

Liping 2017.09.27. 12:15:10

@Hattori Lazlo: Az állomásos rendszer leginkább a zavaró tényező, legalábbis számomra, különösen, hogy egész kis részét fedi le a városnak.
Így sem rossz ötlet, s kellő eltökéltség mellett, különösen, ha útba esik, jó megoldás lehet. Magamból kiindulva elég nagy macera, hogy az állomásokhoz kell igazodni, ami szerintem eléggé elvenné a kedvemért attól, hogy rendszeresen használjam. De én kényelmes vagyok, csak azért használom az ofo-t vagy a Mobike-ot, mert rövidebb távokat gyorsabban le lehet velük fedni, mint tömegközlekedéssel. Ha már ugyanannyi időbe kerül, akkor a kevésbé megterhelő választásnál maradok.

A blogról

Közép-, Nyugat- majd Dél-Kína, s egy röpke vietnámi kaland után Veve ismét az óriásországban él és tanít, s továbbra is igyekszik minden érdemlegesről beszámolni a blog hasábjain...

Facebook

Utolsó kommentek

  • sellőlány: Eltűnt az előző kommentem (2018.12.24. 22:37) Az út Vietnámba
  • sellőlány: Képzelem, mennyire hiányoztál neki! Szerintem különösen kedves tőle, ha egyébként nem ilyen típus. :-) Jó utat és szép ünnepeket Nektek! (2018.12.24. 22:36) Az út Vietnámba
  • Online Távmunkás: @Chaoyang: Ha jól tudom, akkor Kínában 4% körüli a munkanélküliség, annyi, mint Magyarországon és van kb. 3 millió hajléktalan, szóval ebben nem igazán vannak előttünk. Annyira nyugati autókat vesz ... (2018.12.19. 17:36) Metróevolúció Kínában
  • My_name_is_Nobody: @_Epikurosz_: Te most mondani nagyot ???? Lenni primitív paraszt s nem érteni te magasröptű eszmefuttatásod :):):) Lécci a little bit ereszkedni down a mi ignorant level-re s a többi komment nyelvén... (2018.12.12. 10:25) 40 éves a kínai reform és nyitás
  • My_name_is_Nobody: @chrisred: Igen, ilyenek vannak :) Sok olyasmi van Ázsiá-ban ami európai szemmel furcsa, nehezen érthető. De nem szabad kiragadni dolgokat s csak azok alapján megítélni egy egész országot, mint ahog... (2018.12.12. 10:21) 40 éves a kínai reform és nyitás
  • Utolsó 20

Címkék

akszu (7) alaer (45) állatkert (5) árak (5) áram (8) bangkok (18) bankolás (14) béka (8) beteg (18) blog (39) borneó (10) budapest (6) changsha (11) chongqing (27) család (7) dalian (8) diákok (66) doha (12) drveve (21) egyetem (7) élet (246) eső (6) facebook (5) fengjie (194) férj (7) feszkó (8) fősuli (68) fűtés (6) gaszto (5) gasztro (91) guangzhou (9) határ (11) hazatérés (16) hazaút (14) hétvége (10) hideg (7) (6) hongkong (26) hubei (6) hülyeveve (9) humen (43) időjárás (22) internet (8) kaja (73) kampusz (16) karácsony (9) katar (17) képek (9) kína (952) Kína (11) kína tartományai (8) kirándulás (12) költözés (11) komment (6) kórház (6) kota kinabalu (16) középsuli (37) közlekedés (13) krabi (11) ktv (7) lakás (9) lakhatás (14) laptop (7) magyarország (15) malajzia (34) melakka (6) metró (28) moszkva (5) munka (98) munkakeresés (7) munkavállalás (7) nha trang (52) nyár (7) nyaralás (5) nyelvsuli (24) oroszország (5) összegzés (5) ovi (10) pattaya (7) peking (16) pénz (10) pénzváltás (5) piac (5) qatar (12) repjegy (6) reptér (7) repülés (7) sabah (11) saigon (6) sanya (15) shanghai (9) shenzhen (148) sport (5) suli (8) szingapúr (11) szünet (14) tájfun (11) tanítás (49) tavasz (5) teknős (7) tél (9) telefon (6) tengerimalac (5) thaiföld (50) tianjin (6) tibet (7) trảng bom (5) ügyintézés (14) újév (7) ünnep (11) urumcsi (6) utazás (124) vacsi (6) város (17) vasút (15) vendégposzt (9) vietnam (66) virágelvtárs (9) víz (5) vizsga (31) vizsgáztatás (6) vízum (9) vonat (12) wanzhou (7) wenzhou (7) wuhan (186) xianning (177) xinjiang (27) Címkefelhő